2017 MotoGP レギュレーション解説

2. Moto2クラス

イコールコンディションの徹底が激戦のカギ

2-1. エンジン供給

2017年シーズンのMoto2クラスは、皆が驚くような大きなルール変更はないものの、公平な競技環境を保つために、さらに細部にわたる見直しが行われています。周知の通り、Moto2ではHonda CBR600RRのエンジンをベースとして、チューンされたものが専用のエンジンに使用され、各選手へ公平に行きわたるよう、厳密に管理された平等な供給システムが確立されています。
このエンジン供給に関する文言は、テクニカルレギュレーションでは以下のように記されています。

(原文)

[2.5.3.2 Moto2 Engine Supply]

1. Only engines from the official Supplier are allowed to be used. The term official Supplier shall refer to the engine producer and/or to the company nominated to perform such functions as engine assembling, rebuilding, maintenance, and logistics.

2. Sealed engines will be provided to each team, allocated on a random basis by the Technical Director and staff.

3. Security seals may not be removed or broken and the team may not open the engine, except to remove unsealed covers for maintenance as described in Art. 2.5.3.2.4) specifically the cam cover, cylinder head, cylinders, crankcase, may not be opened or removed.

4. Teams may only perform maintenance of parts specifically authorised by the Championship Organisers which does not involve removal of security seals. This includes change of oil and external items as detailed in the following articles including cooling, fuel and electrical systems, and clutch parts including plates, hubs, control mechanisms.

5. All other maintenance and repair, specifically that involving removal of security seals will be carried out by the official Supplier. Regular maintenance, rebuilding and replacement of engines will be at the sole discretion of the Championship Organisers, and on a schedule determined by them.

6. Engines returned for maintenance, repair or replacement must be in the original condition as delivered, that is with the original fittings in place as required by the Championship Organiser, which may include:
- covers, cooling system including hoses and connectors, electrical system including wiring and connectors, clutch.

7. In the case of engine breakdown or damage, another engine may be allocated by the Technical Director. Such allocation can not be made during a Moto2 practice session or within 30 minutes of the pit lane being opened for the race sighting lap.

(日本語訳)

[2.5.3.2 Moto2のエンジン供給]

1. 公式サプライヤーによるエンジンのみが使用を許可される。公式サプライヤーとは、エンジン製造者かつ/またはエンジン組み立て、リビルド、メンテナンス、一連の業務管理作業を行うことを指定された企業を指す。

2. 封印されたエンジンが各チームに支給される。割り当てはテクニカルディレクターおよび要員により、無作為な方法で行われる。

3. 保護用封印は、除去や破損をしてはならない。また、チームはエンジンを開放してはならない。条文2.5.3.2.4)で記述するメンテナンス用の未封印カバーの取り外しを別として、とりわけカムカバー、シリンダーヘッド、シリンダー、クランクケースは開放や除去をしてはならない。

4. チームは、保護用封印の除去をともなわず、選手権主催者によって特に認可された部品のメンテナンスのみを行うことができる。これには、オイルや後段で詳述する冷却・燃料・電気系、およびプレート・ハブ・操作機構類のクラッチ部品など外部部品の交換を含む。

5. それ以外のあらゆるメンテナンスとリペア、とりわけ保護用封印の除去をともなうものは、公式サプライヤーによってのみ実施される。定期的なエンジンのメンテナンスやリビルド、交換は選手権主催者のみが裁量権を持ち、その予定は選手権主催者が決定する。

6. メンテナンスやリペア、交換のために返却されるエンジンは、配送時の原状を維持していなければならない。原状の付属品は、選手権主催者が求める当初の通りであるものとする。これには以下のものを含む:カバー類、ホースとコネクターを含む冷却系、配線とコネクターを含む電気系、クラッチ。

7. エンジンが故障・損傷した場合、テクニカルディレクターにより新たなエンジンが割り当てられる。この割り当ては、Moto2のプラクティスセッション中、あるいはレースのサイティングラップ用にピットレーンが開放された30分以内には行われない。

このように、レギュレーションの文章を読めば、エンジン供給の公平性を担保するための取り決めが厳密に定められていることが分かります。この公平性をさらに徹底するために、重量規定に関する取り決めの第2項[2.5.4.2 Safety and Construction criteria(安全と構造に関する基準)]で、以下のようなオンボードカメラに関する条項が新たに設けられました。

(原文)

e) Any machine not requested by the organisers to carry onboard cameras will instead be required to fit dummy weights in place of the camera equipment. The location and weight of each dummy weight must be identical to each of the officially specified camera positions, transmitter (including weight of all wiring) and battery. The official weight of each item will be fixed by the organisers, with a tolerance of -10grams per dummy weight. Teams are required to supply and fit their own dummy weights, the design and material of which are free.

(日本語訳)

e) 主催者によってオンボードカメラの装備を定められていないすべてのマシンは、その代替としてカメラ装置の設置される場所にダミーウエイトを装備することが定められる。各ダミーウエイトの位置と重量は、公式に決められたカメラの配置、トランスミッター(全配線の重量を含む)およびバッテリーのそれと同一でなければならない。各備品の公式重量は主催者によって定められ、ダミーウエイトあたり-10グラムまで許容される。チームは独自にダミーウエイトを用意して装備することが求められる。その形状と材質は自由とする。

これらの条文に明らかなように、Moto2クラスではわずかの差異も許されず、ルール上でも競技環境のイコールコンディションを保つ努力が徹底して図られています。平等な条件を維持する関係者の努力により、選手たちの戦いはさらに激しさを増し、今シーズンも数々のエキサイティングなレースが繰り広げられることは間違いないでしょう。